טלפון קרדיולגיית ספורט

פציעות כתוצאה מעומס יתר

פציעות ספורט מעומס יתרספורטאי חובב עשוי לבלות זמן נכיר בפעילות ספורטיבית. כאשר מדובר במתעמל או בספורטאי מקצועי, בוודאי ובוודאי שחלק ניכר מזמנו הוא עוסק באימון, בעבודה עם משקולות, אימונים אירוביים, אימוני גמישות וכיוצא בזה.

כשעוסקים בפעילות לאורך זמן וכן מספר פעמים בשבוע, חשוב לקחת בחשבון את הסיכון לפציעה. פציעה מסוג אחד נקראת פציעות כתוצאה מעומס יתר וזוהי למשל חבלה הנובעת ממכה, נפילה, מתיחה של שריר, תנועה לא נכונה.

פציעה מסוג אחר, שבה נרצה לעסוק להלן נקראת פציעות כתוצאה מעומס יתר. אלה הן פציעות שלא מתרחשות כתוצאה מאירוע חד פעמי כי אם מהטלת עומס רב מדי על הגוף ולעתים על חלק מאוד ספציפי של הגוף, שסופג את עיקר העומס.

הרצון להצליח יותר

במהלך פעילות גופנית המשנה את הביוכימיה של הגוף, מוטל על גופו של המתאמן עומס ניכר. לעתים אפילו ניכר וחריג בעוצמתו. מעצם טיבו של הספורט הוא שרוצים להגיע ליותר, לשפר את הביצועים האישיים, להעלות יותר את מסת השריר, להגיע למהירות גבוהה יותר, לביצוע חלק יותר, להגיע ליותר ניצחונות ולקבל יותר הכרה.

אלו סיבות מרכזיות לכך שרבים הם הספורטאים שמעמיסים עוד ועוד על הגוף וכך מתקבלת פעילות יתר ועומס יתר. חשוב להיות מודעים לכך משום שעומס היתר עלול לבוא לידי ביטוי לא רק בירידה באיכות הפעילות אלא גם בפציעה של ממש, כאבים ונזק ולהימנע ממצבים של פציעות כתוצאה מעומס יתר.

פציעות כתוצאה מעומס יתר ותנועות חוזרות

ישנם ספורטאים או אתלטים שמתאמנים מדי יום ביומו אך למרות זאת אינם סובלים מעומס יתר. לעומת זאת, ישנם ספורטאים שמבצעים פעילות בתדירות הרבה יותר נמוכה ובכל זאת סובלים מפציעות של עומס יתר. מדוע זה קורה? כיצד ניתן להסביר זאת?

העוסקים בפעילות ספורטיבית המשנה את הביוכימיה של הגוף, שבה ישנו מרכיב מרכזי של תנועה חוזרת ונשנית מצוי בסיכון לפציעת ספורט מחבלה טראומטית. מכיוון שמרכיב כזה נמצא כמעט בכל סוגי הספורט, קל מאוד לסבול מפגיעות של עמוס יתר. מטיל כידון, למשל, מבצע את אותה תנועת הטלה שוב ושוב.

שחקן כדורגל מבצע באימונים ובמשחקים את אותו סוג של בעיטות. גם בסוגי ספורט לכאורה "רגועים" כגון גולף ניתן למצוא תנועות מסוימות שהספורטאי מבצע שוב ושוב. כאשר האימון הגופני מתקיים בתדירות גבוהה מאוד ובפרט כעשר קיים המרכיב של תנועה מסוימת שחוזרת על עצמה יופיעו במוקדם או במאוחר הפציעות.

פציעות נפוצות מחבלה טראומטית

מה עובד על הגוף כאשר מעמיסים יתר פעילות? הסימפטומים בדרך כלל יתחיל בכאבים ובאי נוחות. במידה ולא מעניקים את המנוחה המתאימה להתאוששות ולא מטפלים, יחול תהליך דלקתי ועשויים לסבול מעוד תופעות. למשל, הגבלה בתנועה או נפיחות. רגישות או חולשה באזור המפרק.

גם שברי מאמץ מהווים פציעות כתוצאה מעומס יתר מוכרת מאוד שנובעת מעומס יתר. עם הזמן, הכאבים באזור הפגוע הולכים ומחריפים, ואם לא מטפלים הנזק עשוי להפוך לבעיה כרונית.

זהירות – פגיעה כרונית

פעילות בעוצמה גבוהה ולאורך זמן, בלי להניח לגוף להתאושש, יוצרת פגיעות מיקרו טראומתיות. עם הזמן, תיווצר פגיעה כרונית. חוסר טיפול בדלקת ובכאבים וחוסר הקשבה לגוף יוכלו לגרום לנזק שישבית מפעילות למשל זמן ארוך. חוסר הקשבה לגוף יכול להביא בסופו של דבר לפגיעה עד כדי עיוות קבוע, שינויים מבניים וניווניים.

במקרה של חשש מפציעה, חשוב לפנות לאבחון ולטיפול. בחלק מהמקרים, ריפוי בעיסוק מסייע להפחתת הסיכון לפגיעה או החמרה כאשר ישנם כאבים בברכיים, בכתף, או בעקב. טיפול פיזיותרפיה עשוי להידרש וגם עיסויי ותרופות נוגדות דלקת יכולים לסייע.

מומחה רפואת ספורט ד"ר רועי שפיצר

מומחה רפואת ספורט ד"ר רועי שפיצר

ד"ר רועי שפיצר מייסד המרכז לרפואת סופרט, סיים את לימודיו באקדמיה והתחיל את דרכו כעצמאי.
אורתופד מומחה באבחון וטיפול בפציעות ספורט קלות או מסובכות ובטיפול שמרני בשחיקת סחוסים.

לפגישה ראשונה חינם

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

יצירת קשר

לפגישה ראשונה חינם

מלאו את פרטיכם ונחזור בהקדם

*קרדיולוגית ספורט בלבד

קצת עלינו

ברוכים הבאים:
לרפואה אלטרנטיבית-כל המידע כל הטיפולים במקום אחד.
מיטב המטפלים והיועצים במגוון רחב של טיפולים:

  • דיקור
  • עיסוי
  • יוגה
  • טאי צ'י
  • צ'י גונג
  • מדיטציה
  • טכניקות הרפיה

    אנו מתמחים גם במוצרים טבעיים – הכוללים 
  • ויטמינים
  • מינרלים
  • צמחי מרפא
  • תמציות צמחים
  • פרוביוטיקה
  • חומצות אמינה
  • תוספי תזונה.
 

כתבות המגזין

053-3559328
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן